pátek 20. dubna 2012

VIDEA- DOMÁCÍ SOUSTRUŽENÍ


Soustružení drobné balustrové kuželky
Jelikož jsem na workshopu konaném v rámci soutěže Panthers Cup 2012 měl málo času na předvedení soustružení, rozhodl jsem se proto sepsat článek s přehledně popsanými postřehy. Video z workshopu doufám poslouží jako ilustrace k následujícímu textu, odkaz je zde


Zároveň jsem se rozhodl o vyzkoušení zase něčeho nového. Natočil jsem, sestříhal a doplnil o titulky své první vlastní video. Týká se soustružení ozdobné balustrové kuželky a odkaz naleznete na konci tohoto textu. 
Nejprve si tedy prosím přečtěte popis, kde jsem vše vysvětlil.

ZAČÁTKY JSOU VŽDY TĚŽKÉ:
Při mých začátcích jsem k soustružení používal vrtačku. Rotující model vypadal tvarem nádherně do té doby, než jsem vrtačku vypnul. Pak se teprve ukázaly všechny nerovnosti způsobené špatným vycentrováním obrobku. Začal jsem proto přemýšlet o koupi vlastního soustruhu. Nákup pro mě byl velkým krokem, ke kterému jsem se opravdu dlouho odhodlával. Přeci jen tak drahý přístroj jsem ještě nevlastnil, se soustružením jsem neměl téměř žádné zkušenosti a navíc jsem se obával, že soustruh nebudu dostatečně používat. Dnes si ale myslím, že je to jedno z nejzákladnějších vybavení potřebné pro výrobu novostaveb.  
Soustružení stěžně z bukového dřeva
Protože jsem v soustružení amatér, musel jsem si najít způsob jakým soustružit pokusem a omylem. Můj dědeček je vyučený truhlář, takže mi v mnohých postupech předává svoje zkušenosti, i když dnes už spíše pouze teoreticky. Při nákupu soustruhu jsem pečlivě zvažoval jaký typ a výrobce vybrat. Dědeček mě, pod tíhou svých nostalgických vzpomínek na svého koníčka, stále přesvědčoval, abych si pořídil velký, silný soustruh, na kterém bych si popřípadě mohl vysoustružit i nějaký nábytek. Mé námitky, že soustruh o hmotnosti padesáti kil a délce jednoho metru nebudu mít doma kam uskladnit, jej však nechávaly naprosto chladným...

SOUSTRUH:
Protože používám nářadí od firmy Proxxon, rozhodl jsem se nakonec pro zakoupení soustruhu na dřevo Micro DB250 (odkaz zde). Hlavním kritériem při výběru pro mě bylo, že je malý a lehký. Snadno přenosný, skladný a kvalitně vyrobený. 
Soustruh Proxxon Micro DB250
Při práci jej není třeba montovat ke stolu, protože do obrobku se není třeba nijak zvláště opírat. S těmito vlastnostmi souvisí i velká výhoda v tom, že soustružit lze téměř všude a to i venku! Toho využívám, když jsme s rodinou na chalupě, prach pak stačí pouze odfouknout. 
Soustruh se nehodí k soustružení do kovu, což by asi ocenily hlavně technikáři při soustružení hlavní. Tento fakt ale v novostavbách není překážkou, takže nákup mohu pro tyto účely vřele doporučit. 
Balení obsahuje vlastní soustruh, šest sklíčidel pro upnutí obrobku a další drobnosti. Pro práci s většími průměry ale doporučuji dokoupit i tříčelisťové sklíčidlo s centrálním upínáním.

OBRÁBĚCÍ NÁSTROJE:
Pro vlastní obrábění nepoužívám žádné profesionální nástroje. Pro mé účely bohatě stačí vybroušené jehlové pilníky. Tvar každého pilníku jsem si vybrousil na brusce. Postupem času jsem zjistil, že k výrobě jakéhokoliv doplňku potřebuji pouze několik pilníků základních tvarů. Čím kvalitnější zakoupené pilníky jsou, tím déle vydrží ostré. K čištění obrobku během práce používám zubní kartáček nebo štětec. Pro finální leštění používám proužek látky.
Nástroje k obrábění: smirek, hadr a vybroušené pilníky
MATERIÁL:
Zkoušel jsem mnoho materiálů, ale pro potřeby novostaveb mi vždy něco nevyhovovalo. Například dřevo nechává hodně chlupatý povrch, který se musí brousit a leštit. Plast se taví i při nízkých otáčkách.
Postupem času jsem došel k názoru, že se mi nejlépe pracuje s polyuretanovým špalíčkem (PUR, rezin) a sádrou.
Sádra:
Sádru používám pro soustružení větších celků- kopule, ochozy domů atd. Její nevýhodou je, že se při náhlém tlaku na rotující obrobek štípe a vzniká z ní velké množství jemného prachu. Pro soustružení si odlévám špalíčky potřebné velikosti do různých kulatých nádob.


Sádrový špalíček odlitý pro soustružení ze sádry. Vpravo sádrový ochoz a základ kupole.

Rezin:
Polyuretan se mi zdá ze všech materiálů nejlepší. Při tlaku se málo štípe, netaví se a lze do něj naznačit i velmi jemné reliéfy. Proto jsem si z kulatých předmětů o různých průměrech- lahvičky, vrtáky, trubičky atd. vyrobil formu ze silikonu, do které si potřebné špalíčky odlévám, a ze kterých pak soustružím.
Silikonová forma a rezinové špalíčky
Velkou nevýhodou rezinu je však jeho kancerogenita, při soustružení vzniká jemný prach, takže je dobré používat roušku, popřípadě obrobek průběžně namáčet mokrým štětcem.

POSTUP:
Předem chci upozornit, že při práci vzniká velké množství špon a prachu. Je proto výhodné soustružit v samostatné místnosti a ne přímo uprostřed obýváku. Během obrábění zachycuji nejhrubší odpad  hubicí vysavače, připevněnou co nejblíže k obrobku. 
Pro eliminaci drobného prachu lze obrobek průběžně smáčet kapkami vody. To by mělo alespoň částečně zaručit, abychom kancerogenní mikročástice prachu nevdechovali.

Orovnání povrchu:
Po upnutí špalíčku do sklíčidla, je nutné nejdříve povrch orovnat. Při upnutí se nám totiž téměř nikdy nepodaří obrobek dokonale vycentrovat, takže při spuštění soustruhu pak špalíček takzvaně hází. Toto házení se projevuje jako drobný stín okolo rotující masy, která je vycentrovaná. Při přiložení obrábějícího nástroje pak drobným kopáním. Na samotné orovnání používám pilník s jehlovým hrotem. Když je obrobek orovnán, je vidět jen perfektně vycentrovaná masa válcovitého tvaru. Do takto připraveného špalíčku pak začínám soustružit daný předmět. 
Orovnání špalíčku vybroušeným plochým pilníkem

Rozkreslení tvaru:
Tvar vznikajícího modelu je dobré si předem nakreslit na kus papíru. Pro ty, kteří mají dobrou představivost, to však není potřeba. 
Nákres tvaru budoucí kuželky

Abych měl lepší představu o rozměrech, nejprve si na již rotující obrobek rozkreslím všechny rozměry modelu tužkou.
 

Vlastní soustružení:
Soustruh zapnu a lehkým přiložením pilníku začínám do obrobku tlačit. Pilník je důležité mít opřený o nožový suport, tím získáme jistotu v pohybu a možnost přesného obrábění. Po vytočení základního tvaru pak zvýším otáčky a dodělávám jemné drobnosti. 
V samotném závěru pak soustruh přepnu na nejvyšší otáčky a již hotový obrobek vyhlazuji a leštím. Při obrábění dřeva používám k vyhlazení proužek smirkového papíru o hrubosti 1000. Je nutné dávat pozor, abychom si neobrousili jemné detaily, ale obrobek spíše vyhladily. Pak povrch finálně vyleštím kusem látky. Soustruh vypnu a zkontroluji, zda je vše podle mých představ. U materiálů s jemnou strukturou (rezin, sádra) smirkový papír nepoužívám a přistupuji rovnou k leštění látkou.
Nákres a hotová kuželka vytočená z rezinu
Je důležité si uvědomit, že po vyjmutí hotového obrobku ze sklíčidla soustruhu, již není možná případná další korekce soustružením nebo leštěním. Obrobek se nám totiž už nepodaří přesně vycentrovat a po opětovném upnutí nám bude opět házet, jako špalíček na začátku před orovnáním.

VIDEO:
A nyní nadešel čas pro již slíbené video. Dalo mi dost práce, tak snad bude k užitku... ( Zjistil jsem, že v některých prohlížečích se video nezobrazuje, pokud je tomu tak, klikněte zde)




PÁR FOTOGRAFIÍ MÝCH VÝROBKŮ:
Tyto výrobky jsou součástí modelů, které najdete na mých stránkách...

Optická soustava majáku a mástry šachových figurek
Balustrové kuželky
Ochozy ze sádry pro novostavbu majáku. Vpravo spodní ochoz sesazen k majáku
PÁR RAD NA ZÁVĚR:
Při soustružení je nutno dát pozor na pár bezpečnostních opatření, které nám popřípadě mohou i zachránit život.
1) Pevně upnout obrobek před zapnutím soustruhu.
2) Dlouhé vlasy sepnout za hlavu- jinak dojde snadno ke skalpování.
3) Odstranit všechny volné části oděvu- nedoporučuji soustružit například s kravatou...
4) Při práci s některými materiály je vhodné používat ochranné pomůcky- rouška, brýle.
Horní ochoz rozpracovaného majáku
ZÁVĚR:
Soustružení je opravdu krásná práce, kterou mám velmi rád. Pozorovat, jak materiál pod nástrojem ubývá a formuje se ve výsledný tvar, má zvláštní kouzlo. Pro výrobu novostaveb a různých domácích dekorací je pro mě soustruh dnes již neodmyslitelná pomůcka, bez které bych mnoho vymyšlených věcí nemohl dotáhnout do konce. 

ODKAZY:
Odkazy na články o modelech, kde jsem soustružení dosud uplatnil. 

Odpoledne v parku- oblouček 1. díl zde
Odpoledne v parku- oblouček 2. díl zde
Opěrná zeď- odkaz zde 
Lodě- dekorace- odkaz zde 
Parkové šachy- odkaz zde 
Maják- odkaz zde 
Osobní vagon řady Be- odkaz zde